Excursionisme a Mallorca
Com fer una Reclamació? Passos i Processos - PalmaJove
Com fer una reclamació? Passos i processos
🕵️♂️ Com reclamar si considero que m'han estafat?
Quan la persona que ens ven un producte o ens ofereix un servei és un professional xerrem de consum i de drets del consumidor.
Com he d'actuar si vull presentar una reclamació? 🤔
A l'hora de fer que es respectin els drets dels consumidors es poden distingir dos tipus de vies: la via administrativa i la judicial.
🏛️ Reclamar per la via administrativa:
La via administrativa s'inicia anant a les oficines de consum que l'Administració, tant municipal com autonòmica, posa a disposició del ciutadà.
A Palma, es troben en aquestes adreces:
- 🏢 O.M.I.C. Oficina Municipal d'Informació al Consumidor. Plaça de l'Olivar, 4, baixos (Mercat de l'Olivar). 07002 - Palma ☎️ Tel. 971 712 748.
- 🏢 Direcció General de Consum del Govern de les Illes Balears. Carrer de Jesús, 38A. 07012 - Palma ☎️ Tel. 971 784 996.
En aquests organismes podeu posar una reclamació 📝 si considerau que s'ha comès una actuació irregular d'un professional. És convenient que a l'hora de presentar aquesta reclamació inclogueu tots els documents que tingueu 📝(factures, pressuposts, rebuts...).
A la primera actuació mediadora i de naturalesa conciliatòria, pot seguir l'obertura d'un expedient sancionador si es detecta la comissió d'infraccions administratives. 🤝📋
⚖️ Reclamar per la via judicial:
Finalment es pot anar per la via judicial ordinària (és a dir, es pot reclamar una indemnització a través d'una demanda judicial) i fins i tot es pot accedir a la via penal si s'ha comès un delicte, com ara delictes contra la salut pública, frau o delictes contra el mercat.
🛡️ Reclamacions a sectors específics:
A més de les oficines d'informació al consumidor citades anteriorment, existeixen sectors que tenen els seus propis canals de defensa al consumidor, com els següents:
- 🏦 Bancs i entitats financeres: Servei de Reclamacions del Banc d'Espanya.
- 💹 Inversions: Comissió Nacional del Mercat de Valors.
- 🏢Segurs: Servei de Consultes i Reclamacions de la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions.
- 📱Telecomunicacions: Oficina d'Atenció a l'Usuaris de Telecomunicacions
- 🛫Transport aeri: Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).
- 🚢 Transport marítim. Reclamacions per cancel·lacions i retards.
- 🚰 Empreses de subministraments (gas, aigua, electricitat): Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (O.M.I.C.) de la seva localitat,o la Direcció General de Consum de la seva Comunitat Autònoma.
- 🔐Protecció de dades de caràcter personal: Agència Espanyola de Protecció de Dades.
Arbitratge de Consum:
Què és l'Arbitratge de Consum a les Illes Balears?
L'Arbitratge de Consum a les Illes Balears és un procediment per a resoldre disputes entre tu (consumidors) i les empreses, sense necessitat de recórrer als tribunals.
És una excel·lent opció quan sents que els teus drets com a consumidor han estat vulnerats.
Quins avantatges té l'Arbitratge de Consum a les Illes Balears?
- ✅ Tu i l'empresa decidiu sotmetre el vostre problema a l'arbitratge de consum (és opcional!).
- ✅ No has de pagar res. És gratuït! 🤑
- ✅ En només tres mesos, es resol el teu conflicte.
- ✅La decisió dels àrbitres es diu laude arbitral i és com una sentència judicial; ningú la pot recórrer!
Com funciona l'Arbitratge de Consum a les Illes Balears?
- 1️⃣ El consumidor s'acosta a la Junta Arbitral de Consum o a una oficina d'informació al consumidor.
- 2️⃣ La Junta Arbitral de Consum verifica que l'empresa involucrada estigui a la llista d'empreses adherides.
- 3️⃣ El consumidor completa una sol·licitud d'arbitratge, proporcionant dades sobre l'empresa, explicant breument els fets i la seva reclamació. També es compromet a acceptar la decisió final.
- 4️⃣ La sol·licitud es tramet a l'empresa perquè presenti els seus arguments i accepti complir la decisió.
- 5️⃣ Un cop rebuda la resposta de l'empresa, es notifica al reclamant.
- 6️⃣ Si la resposta de l'empresa no inclou una solució satisfactòria per al consumidor, l'assumpte es resoldrà mitjançant una decisió anomenada laude.
On presentar la teva sol·licitud d'Arbitratge de Consum a les Illes Balears?
- Presencialment a la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears, a Palma 🏢.
- Utilitzant el registre electrònic 🖥️.
- També a les Oficines d'Informació al Consumidor o a través d'associacions de consumidors 🤝.
Els terminis de garantia dels productes:
Alguna vegada t'has demanat quant de temps està garantit un producte que compres?
Aclareix els teus dubtes i amplia els teus coneixements sobre les garanties dels productes amb els següents exemples pràctics, basats en la normativa espanyola de consum i la legislació europea aplicable.
👉M'he comprat un televisor nou. Quina garantia tenen els productes que compr a Espanya?
Els productes que compres a Espanya tenen garantia durant tres anys des de l'1 de gener de 2022. Això significa que el venedor està obligat a reparar, substituir, fer un descompte o reemborsar l'import de la compra si el producte està defectuós o no correspon a l'anunciat.
A més, recorda que, si la compra del producte o servei s'ha fet a distància (és a dir, en línia, per telèfon, correu o per venda a domicili) o fora d'un establiment comercial, tens dret a anul·lar i retornar la comanda en un termini de 14 dies, per qualsevol motiu i sense justificació. És el que es coneix com a dret de desistiment.
👉La botiga on vaig comprar el televisor m'ofereix una garantia de dos anys. És correcte?
No, en aquest cas preval la garantia de 3 anys prevista per la llei. No obstant això, si la botiga ofereix una garantia millor que l'establerta per la llei, per exemple de 4 anys, aquesta seria la que s'aplicaria.
👉He comprat un assecador de segona mà a una botiga. Té garantia?
Sí, els productes de segona mà comprats en una botiga o en un negoci tenen garantia d'almenys un any, tot i que en podries acordar més temps amb el venedor. Cal tenir en compte, però, que els productes comprats a particulars no estan coberts per la normativa de defensa del consumidor.
👉En comprar un mòbil en una botiga, m'han ofert la possibilitat d'adquirir una garantia pagant un extra. Això és acceptable?
Sí, aquesta pràctica és coneguda com a garantia comercial. La garantia comercial és una oferta addicional proporcionada per establiments comercials o fabricants, la qual pot estar inclosa o no en el preu del producte. Aquestes garanties sovint ofereixen una protecció millorada, però és important tenir en compte que mai poden substituir o reduir la garantia legal mínima establerta per la llei.
👉 He comprat un audiollibre. Aquests productes digitals tenen garantia?
Sí, els productes digitals i els que tenen contingut estan garantits durant almenys dos anys.
👉 Quan comença a comptar el termini de la garantia d'un producte que compr?
La garantia comença a comptar des del dia que reps el producte.
Normativa aplicable i fonts d'informació addicional:
Més informació disponible en els següents enllaços:
- Garantia
👉Vols fer alguna altra consulta? Envia la teva pregunta a PalmaJove a través de WhatsApp al 689 485 382.