Excursionisme a Mallorca
Com fer una Reclamació? Passos i Processos - PalmaJove
Com fer una reclamació? Passos i processos

🕵️♂️ Com reclamar si considero que m'han estafat?
Quan la persona que ens ven un producte o ens ofereix un servei és un professional xerrem de consum i de drets del consumidor.
Com he d'actuar si vull presentar una reclamació? 🤔
A l'hora de fer que es respectin els drets dels consumidors es poden distingir dos tipus de solució: la via administrativa i la judicial.
🏛️ Reclamar per la via administrativa:
La via administrativa s'inicia anant a les oficines de consum que l'Administració, tant municipal com autonòmica, posa a disposició del ciutadà.
A Palma, es troben en aquestes adreces:
- 🏢 O.M.I.C. Oficina Municipal d'Informació al Consumidor. Plaça de l'Olivar, 4, baixos (Mercat de l'Olivar). 07002 - Palma ☎️ Tel. 971 712 748.
- 🏢 Direcció General de Consum del Govern de les Illes Balears. Carrer de Jesús, 38A. 07012 - Palma ☎️ Tel. 971 784 996.
En aquests organismes podeu posar una reclamació 📝 si considerau que s'ha comès una actuació irregular d'un professional. És convenient que a l'hora de presentar aquesta reclamació inclogueu tots els documents que tingueu 📝(factures, pressuposts, rebuts...).
A la primera actuació mediadora i de naturalesa conciliatòria, pot seguir l'obertura d'un expedient sancionador si es detecta la comissió d'infraccions administratives. 🤝📋
⚖️ Reclamar per la via judicial:
Finalment es pot anar per la via judicial ordinària (és a dir, es pot reclamar una indemnització a través d'una demanda judicial) i fins i tot es pot accedir a la via penal si s'ha comès un delicte, com ara delictes contra la salut pública, frau o delictes contra el mercat.
🛡️ Reclamacions a sectors específics:
A més de les oficines d'informació al consumidor citades anteriorment, existeixen sectors que tenen els seus propis canals de defensa al consumidor, com els següents:
- 🏦 Bancs i entitats financeres: Servei de Reclamacions del Banc d'Espanya.
- 💹 Inversions: Comissió Nacional del Mercat de Valors.
- 🏢Segurs: Servei de Consultes i Reclamacions de la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions.
- 📱Telecomunicacions: Oficina d'Atenció a l'Usuaris de Telecomunicacions
- 🛫Transport aeri: Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).
- 🚢 Transport marítim. Reclamacions per cancel·lacions i retards.
- 🚰 Empreses de subministraments (gas, aigua, electricitat): Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (O.M.I.C.) de la seva localitat,o la Direcció General de Consum de la seva Comunitat Autònoma.
- 🔐Protecció de dades de caràcter personal: Agència Espanyola de Protecció de Dades.